Pure Joy – Pura gioia

Paola Falconi's Art Blog
paolafalconi
Follow Me

Pure Joy – Pura gioia

By paolafalconi   /     Feb 16, 2019  /     My art  /     , , , , ,

Testo in italiano alla fine della pagina.

This artwork was conceived on a cold January evening, when my husband Mario brought me to the new headquarters of his business, “The Net Value” in “Viale la plaia 15” in Cagliari. I wanted to give him an artwork for the inauguration of this wonderful place, which aims at being both a working space and a meeting point for the start-ups and the innovators’ community of the city.

We got into a vast board room, with a long table and a wide empty wall; being alone in the silence of the room, I put myself in front of it and I carefully looked at it, waiting for the inspiration to come. Luckily, after a few days, I clearly pictured in my mind the artwork I wanted to make.

So, I came back to the construction site of the new offices of “The Net Value” and I started working.

 

I focused, I prepared the colors, I grabbed the brushes and I made the first brush strokes. From that, the rest flowed quite easily. There were some moments in which maintaining the focus was quite hard, due to the continuous coming and going of the construction workers and the technicians (although I must say that they did everything with the highest respect and care).

On a more practical level, working at such a huge artwork (360×200 cm in three panels) meant that the process consisted in making some brush strokes, looking at my artwork from afar, then going up and down from the ladder, and finally observing everything from a closer distance–all of this repeated a hundred times every morning :). However, this lasted until, at a certain point, I saw and felt that the pictorial part was over.

In the end, I realized a small sculpture in “papier maches” and I situated it inside a glass element which I allocated in the center of the artwork.

The title is “PURE JOY” and what I hope the most is that it will support and inspire who will work in that room, allowing, thanks to its forms and colors, positive and constructive emotions to arise.

 

 

Pura gioia

L’idea per quest’opera nasce una fredda sera di gennaio, quando mio marito Mario mi porta a vedere la nuova sede della sua attività, “The Net Value” in Viale la plaia 15 a Cagliari. Volevo regalargli un’opera per l’inaugurazione di questa bellissima sede, che vuole essere il luogo di lavoro e di incontro della comunità degli innovatori e delle startup della città. Entriamo in una a grande sala riunioni con un tavolo molto lungo e una grande parete vuota; sola nel silenzio della stanza mi sono messa davanti a questo spazio, e l’ho guardato, aspettando che arrivasse l’ispirazione. Fortunatamente dopo qualche giorno, ho visto chiaramente nella mia mente l’opera che volevo fare.

Così sono tornata nel cantiere della nuova sede di “The Net Value” e ho iniziato a lavorare.

Mi sono concentrata un attimo, ho preparato i colori, ho preso i pennelli in mano e ho dato le prime pennellate. Da li il lavoro è scorso abbastanza tranquillamente. Ci sono stati momenti in cui mantenere la concentrazione è stato un po’ complicato, per il via vai di operai e tecnici che entravano e uscivano dalla stanza (anche se devo dire, con molto rispetto).

Lavorare ad un’opera così grande (360×200 in tre pannelli) materialmente ha significato dare qualche pennellata, poi allontanarsi, poi subito riavvicinarsi, poi salire sulla scala, scendere, riguardare il lavoro da lontano, e poi di nuovo da vicino, e questo per cento volte ogni mattinaJ. Finché ad un certo punto ho visto e sentito che la parte pittorica era finita.

Infine ho realizzato una piccola scultura in “papier maches” e l’ho posta dentro un elemento di vetro che ho fissato al centro del quadro.

Il titolo è “PURE JOY” e ciò che mi auguro di più è che possa supportare e ispirare chi lavorerà in quella stanza, suscitando, grazie alle sue forme e ai suoi colori, emozioni positive e costruttive.

paolafalconi

About paolafalconi

I studied sculpture at the Academy of Fine Arts in Florence and Carrara. I live in a country house in Sardinia with my husband, four kids and my Westie. My work is constantly inspired by nature, in all its forms.

CONVERSATION

    • 2019 (2)
    • 2018 (3)
    • 2017 (6)
    • 2016 (6)
    • 2015 (10)
    • 2014 (21)